12 листопада 2020 року
Тема уроку: Способи дієслів.
Опрацюйте поданий матеріал:
Спосіб дієслова — це відношення дії, яку називає дієслово, або стану до дійсності.
Дієслова мають три способи: дійсний, умовний та наказовий.
Дійсний | Умовний | Наказовий | |
Виражає | Дійсну , реальну дію | Бажану, можливу за певних умов дію | Спонукання до дії(наказ, пораду, прохання, побажання) |
Питання | Що робить? Що зробить? Що зробив | Що робив би? Що зробив би ? | Що роби? Що зроби? |
Змінюється | За часами, числами та особами або родами (мин. ч) | За числами, в одн.- за родами | За числами та особами В одн.-2-га особа, у мн.-1-ша і 2-га особи |
Творення |
| Дієслово мин. часу +частки б,би | Можуть творитися за допомогою часток хай, нехай |
Приклади | Працює, сміється, забуде, зробив | Повідомив би, хотіли б, прийшла б | Говори, говорімо, хай говорить, нехай говорить |
Форми умовного способу найчастіше вживаються у складних реченнях, що виражають умову: Якби мені черевики, то пішла б я на музики (Т. Шевченко).
Рідше вони слугують присудками простого речення, у якому виражене прагнення, бажання: Хотіла б я піснею стати (Леся Українка).
Частка би (б) не завжди стоїть після дієслова, вона може міститися і перед ним, і на певній відстані від нього: Коли б я навчився працювати,-як бджола, скільки міг би правди назбирати у житті! (П. Воронько).
Форми першої особи однини та третьої особи однини та множини наказового способу утворюються описово — поєднанням дієслів теперішнього або майбутнього часу із частками хай, нехай: хай побачу, нехай знають.
- Закінчення-и, -ім(о), -ітьзазвичай бувають:
а) під наголосом: бери, берім(о), беріть; живи, живім(о), живіть; іди, ідім(о), ідіть; печи, печім(о), печіть; припусти, припустім(о), припустіть;
б) у дієсловах із наголошеним префіксом ви-: вибери, виберім(о), виберіть; вижени, виженім(о), виженіть тощо, які без префікса мають кінцевий наголос: бери, берім(о), беріть; жени, женім(о), женіть;
в) у дієсловах із суфіксом -ну- в інфінітиві після приголосного: кивни, кивнім(о), кивніть; крик ни, крикніж(о), крикніть; моргни, моргнім(о), моргніть; ввімкни, ввімкнім(о), ввімкніть;
г) у дієсловах з основою на -л- або -р- після приголосного: підкресли, підкреслім(о), підкресліть; провітри, провітрім(о), провітріть.
- В інших дієсловах ненаголошений голосний у закінченнях наказового способу відсутній:
а) після голосних: грай, граймо, грайте; купуй, купуймо, купуйте; стій, стіймо, стійте; ший, шиймо, шийте;
б) після приголосних б, п, в, м, ж, ч, ш, щ, р: не горб(ся), не горбте(сь); сип, сипмо, сипте; став, ставмо, ставте; ознайом, ознайомте; ріж,ріжмо, ріжте;
в) після приголосних д, т, з, с, л, н теж зникає, при чому ці приголосні пом’якшуються: сядь, сядьмо, сядьте; трать, тратьмо, тратьте; чисть, чистьмо, чистьте; злазь, злазьмо, злазьте; повісь, повісьмо, повісьте; визволь, визвольмо, визвольте; стань, станьмо, станьте.
ВАЖЛИВО!
Від дієслова їсти наказовий спосіб: їж, їжмо, їжте; для дієслів доповісти, розповісти зазвичай вживаються форми: доповідай | (від доповідати), розповідай (від розповідати).
ПАМ’ЯТАЙТЕ!
Приголосні г, к у наказовому способі переходять у ж, ч: бігти — біжи, біжім(о), біжіть; лягти — ляж, ляжмо, ляжте; пекти — печи, печім(о), печіть (пор. теперішній або майбутній час: біжу, ляжу, печу).
Приголосні з, с, х у словах типу казати, писати, брехати в наказовому способі відповідно переходять у ж, ш: казати — кажи, кажім(о), кажіть; писати—пиши, пишіміо), пишіть; брехати—(не) бреши, (не) брешіть; пор. теперішній час: кажу, пишу, (не) брешу.
ЦЕ ТРЕБА ЗНАТИ!
Усі дієслова з суфіксом -ува- (-юва-) мають перед закінченням наказового способу голосний у (ю): вимірюй, просмолюй, розказуй.
Форми наказового способу вживаються у реченнях, у яких немає підмета:Привчайся ходити рівно. Не гнись.
Дієслова наказового способу вживаються також і з -ся (-сь): змагайся, змагаймось, змагайтеся.
М’який знак у дієсловах наказового способу пишеться лише тоді, коли приголосний у вимові звучить м’яко, виразно: сядь — сядьмо — сядьте, стань — станьмо — станьте, злазь — злазьмо — злазьте.
Після букв п, в, ч та р м’який знак не пишеться:
Сип — сипмо — сипте, став — ставмо — ставте, клич — кличмо — кличте, вдар — вдармо — вдарте.
Перегляньте відеопояснення:
Виконайте завдання:
Впр.86 на ст.55
Домашнє завдання:
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника на ст.54-55.
2. Виконати впр.91 на ст.57.
10 листопада 2020 року.
Повторіть вивчений матеріал про часи дієслова, паралельно виконуючи запропоновані завдання.
Які дієслова належать до доконаного виду?
Чим можуть різнитися між собою дієслова, що входять до видової пари? (Наприклад, писати-написати, виписати-виписувати, називати-назвати, брати-взяти)
Визначте вид дієслова скликати.
Час дієслова - це морфологічна ознака, що виражає відношення реальної дії до моменту мовлення. В українській мові розрізняють минулий, теперішній і майбутній час.
Минулий час. Дієслова цього часу позначають дію, яка відбувалася або відбулася до моменту мовлення про неї: водила, вертався, переплелись.
Дієслово в минулому часі змінюється за родами й числами. Має доконаний і недоконаний вид: малював - намалював.
Вправа 1.
Від поданих інфінітивів утворіть дієслова минулого часу. Визначте суфікси, за допомогою яких вони утворені.
дякувати нести збліднути
просити лягти крикнути
світити пекти
творити могти
Вправа 2. Утворіть дієслова 2-ої особи однини і множини минулого часу.
Помічати, пишатися, зберегти, наслідувати, перемагати.
Теперішній час. Дієслова цього часу позначають дію, яка відбувається постійно (дерево росте) або в момент мовлення (дощ іде, автомобіль їде, учитель пояснює).
Дієслова в теперішньому часі завжди в недоконаному виді і змінюються за особами і числами: сяє, співають, дихаю.
Важливо знати, що можливе вживання дієслова в одному часі замість іншого:
Концерт починається о 19.00.
Потяг відправляється за 15 хвилин.
Вправа 3. Утворіть дієслова 2-ої особи однини і множини теперішнього часу.
Помічати, пишатися, зберегти, наслідувати, перемагати.
Шанувати, говорити, дзвонити.
Майбутній час. Дієслова в майбутньому часі називають дію, що відбудеться або відбуватиметься після моменту мовлення про неї, і відповідають на питання що робитиму? що зроблю? що буду робити?
Відповідно вони творяться від основ недоконаного і доконаного видів.
Майбутній час дієслова в українській мові має три форми:
просту, складну і складену: напишу - писатиму - буду писати,
Вправа 5. Від поданих дієслів утворіть усі форми майбутнього часу.
Дивитися, вивчати, порівняти, здолати, рости.
Вправа 6. Лексико-фразеологічна п'ятихвилинка.
До фразеологічних зворотів доберіть синонімічні дієслова з довідки. Утворіть від них складену форму майбутнього часу.
Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятись за розум, продати душу.
Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
9 листопада 2020 року
Тема уроку: Майбутній час дієслів.
Дієслова майбутнього часу мають три форми: просту доконаного виду (зберу, посаджу), просту недоконаного виду (збиратиму, садитиму) і складену недоконаного виду (буду збирати, буду садити).
Дієслова майбутнього часу змінюються за числами і особами (купуватиму, купуватимеш, купуватимете, купуватиме, купуватимуть).
Дієслова у формі майбутнього часу означають дію або стан, які відбуваються вже після моменту мовлення про них: скажу (простий майбутній час), розповідатиму (складний майбутній час), буду говорити (складений майбутній час).
Складний і складений майбутні часи мають однакове значення. Їх нерідко вживають упереміш, щоб уникнути одноманітності: Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе. (В. Симоненко.)
Простий майбутній час | |
---|---|
Простий майбутній час твориться від дієслів доконаного виду (див. Вид і перехідність дієслів) за допомогою особових закінчень, які додаємо до основи інфінітива: піти - піду, підеш, піде; підемо, підете, підуть. | |
Складний майбутній час | |
Складний майбутній час утворюється додаванням особових форм дієслова (й)няти (залишок архаїчного дієслова) до неозначеної форми дієслова недоконаного виду | |
йти+му — йтиму йти+меш — йтимеш йти+ме — йтиме | йти+мемо — йтимемо йти+мете — йтимете йти+муть — йтимуть |
В складному майбутньому часі перед -му, -меш... -муть завжди пишеться и: розмовлятиму, знатимеш, радітиме, зустрічатимемося, вчитимете, вважатимуть. | |
Дієслово (й)няти належить до І дієвідміни і змінюється так само, як прийняти чи взяти. | |
Складений майбутній час | |
Складений майбутній час утворюється поєднанням особових форм дієслова бути з неозначеною формою дієслова недоконаного виду | |
буду йти будеш іти буде йти | будемо йти будете йти будуть іти |
Дієслово бути змінюється як дієслово І дієвідміни. |
Перегляньте відео:
5 листопада 2020 року
Тема уроку: Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі.
Дієслова у формі минулого часу означають дію або стан, які відбулися до моменту розмови: сказав, прочитали. Дієслова минулого часу змінюються за родами (в однині) та числами: сказав, сказала, сказало, сказали.
Дієслова минулого часу утворюються додаванням до основи неозначеної форми суфікса –в- у чоловічому роді та суфікса –л- у формі жіночого та середнього роду й у множині: малював, малювала, малювало, малювали. Минулий час дієслів чоловічого роду утворюється без суфікса, якщо основа неозначеної форми закінчується на приголосний: бігти — біг, нести — ніс.
Робота у зошитах.
Перегляньте відеопояснення та виконайте запропоноване завдання:
Виконайте завдання у робочих зошитах з української мови:
Вправа 1. Виписати з тексту дієслова, визначити час дієслів. 5 б.
Десь над полем ударив об дзвінку стіну тиші жайвір. Пісня полилася
над високими хлібами, що, схиливши важке, налите зерном колосся,
завмерли в чеканні. Ледь-ледь ворушать вусиками колоски і наче
перешіптуються про те, щоб не зронити на землю жодної зернини. Кожен
колосочок чекає на людські дбайливі руки. Ляже він на шкарубку долоню
важкими смаглявими зернятками, і побачать хлібороби, що виріс він не
пустодзвоном, а виправдав сподівання людські (С. Носань).
Вправа 2. Переписати, поставити дієслова, що в дужках, у формі минулого часу. 4 б.
Буйно (сходити) пшениця, так, аж серце (молодіти). (М. Рильський) За гори вже сонце (ховатись), рожевії хмарки (пливти). (М. Рильський) (Співати) пташки голосисто у сяйві з небесних вершин. (В. Сосюра) Вечірнє сонечко гай (золотити), Дніпро і поле золотом (крити). (Т. Шевченко)
Вправа 3. Від неозначеної форми утворити дієслова минулого часу. Записати, розкриваючи дужки. 3 б.
1) За гори вже сонце (ховатись), рожевії хмарки (пливти). (М. Рильський) 2) Буйно (сходити) пшениця, так, аж серце (молодіти). 3) Рожевий пил (спадати, синіти) все кругом, і коси золоті зоря (вплітати) в трави. 4) Вже (скосити) гречку, осінь недалечко. 5) (Співати) пташки голосисто у сяйві з небесних вершин. (Б. Сосюра)
Сфотографуйте і надішліть мені у Вайбер приватним повідомленням.
Домашнє завдання:
опрацювати теоретичний матеріал на ст.45, виконати впр.73 (1 і 2 завдання).
Надсилати мені не потрібно, я перевірю пізніше, коли зберу ваші зошити.
2 листопада 2020 року
Тема уроку: Теперішній час дієслів.
Тепе́рішній час — форма дієслова, що в основному виражає дію або стан, сучасні з моментом мовлення. Наприклад: Тиха вода греблю рве. Київ лежить над Дніпром. Теперішній час можливий тільки від недоконаних дієслів.
Теперішній час означає дію, яка відбувається постійно або в момент мовлення. Проте ця дія може відбуватися по-різному: a) у певний конкретний проміжок (актуальний час): «Сосни шумлять, і дроти гудуть, і дощ накрапає — так ніби й вдома. Лиш серце щемить, мов на страту ведуть, і щелепи зводить страшна оскома» (Іван Багряний); б) постійно, періодично (неактуальний час): «Земля обертається навколо Сонця» (3 підручника); «все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю, як я тебе згадаю, у грудях серце з туги, з жалю гине» (Леся Українка). «Полюють зайців в основному трьома способами: з підйому, з-під собак-гончаків і на засідах» (Остап Вишня).
Дієслова у теперішньому часі завжди недоконаного виду і змінюються за особами й числами.
А тепер перегляньте відеоурок і виконайте запропоновані у ньому завдання:
Виконайте завдання у зошитах (для тих, хто не може виконувати у додатку Клас):
У робочих зошитах запишіть:
Друге листопада
Класна робота
Теперішній час дієслів
Вправа 1
(виконана вправа)
Вправа 2
(виконана вправа)
Тестові завдання
(відповіді на тестові завдання)
Вправа 1. Прочитайте текст. Випишіть дієслова теперішнього часу, визначте особу і число. 2 б.
Наприклад: пишу – 1 ос., одн.
МИСТЕЦТВО ТРИПІЛЛЯ
Трипільські племена з’являються на теренах теперішньої України в IV тисячолітті до нової ери. Вони споруджують величезні за розмірами поселення у вигляді протоміст. Це гігантське поселення, яке займає площу в п’ятсот гектарів. У протомістах були вулиці, квартали, площі, майдани. А жителів могло бути до десяти- п’ятнадцяти тисяч. Ми дивуємося залишеними для нащадків керамічними моделями споруд трипільського житла. Виявляється, перш ніж будувати, трипільці виготовляли з кераміки модель майбутнього одно-чи двоповерхового будинка (В. Овсійчук).
Вправа 2. Випишіть дієслова, що в дужках, поставивши їх у теперішньому часі, визначте їх особу і число (як у попередній вправі). 4 б.
ЖИВОПИС ТРИПІЛЛЯ
Живопис Трипілля вчені (досліджувати) за архітектурою й окремими видами декоративної кераміки. Стінопис Трипілля (розглядати) як феномен світового значення. Він (виконувати) магічну функцію. Глибокий смисл (мати) форми чотирикутних домашніх вівтарів у формі хреста або квадрата: північ — південь — захід — схід; дитинство-юність — зрілість — старість. У кольоровій гамі (домінувати) три яскраві контрасти: червоне — чорне — біле. Ці кольори і сьогодні (простежувати) в українському мистецтві, особливо в народних вишивках.
Кераміку (вирізняти) тонкий рельєфний орнаментальний декор; тут (переважати) елементи трипільських спіралей, (застосовувати) сіра і біла глина для рельєфів. Мотив спіралі ми (спостерігати) і на печах та стінах будинків, які розмальовані червоними, чорними і білими вигнутими смугами (Д. Крвавич).
Виконайте тестові завдання:
УВАГА! Виконані завдання класної роботи сфотографуйте і надішліть мені у Вайбер не пізніше 18.00 години 2 листопада 2020 р.
Домащнє завдання: (надсилати мені не потрібно, після карантину я зберу зошити і перевірю)
за підручником - ст.42, впр.70 - ст.43.
У робочому зошиті після класної роботи відступіть два рядочка і на третьому запишіть:
Четверте листопада
(або інша дата виконання домашньої роботи)
Домашня робота
Вправа 70
(виконана вправа)
Немає коментарів:
Дописати коментар