10 листопада 2020 року - 12 листопада2020 року
Тема уроку: Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему "Без гідності людина не особистість".
Пригадайте структуру твору-роздуму:
Виконайте усі завдання вправи 1 на ст.41.Твір-роздум – твір, у якому повідомляються причини та наслідки дій, обговорюється проблема, формулюються відповідні висновки.
Різновиди:
- твір-роздум на основі власного досвіду;
- твір-роздум на морально-етичну тему;
- допис дискусійного характеру;
- твір-роздум на суспільну тему;
- твір-міркування;
Структура твору-роздуму
- Вступ, що містить тезу – положення, яке вимагає доказів;
- Аргументи: не менше 2-3 доказів думок, викладених у тезі;
- Висновок, в якому остаточно підтверджується теза;
- Об’єм твору розраховується за формулою:
Вступ + Висновок = 1/3 обсягу твору
Іншими словами, якщо твір займає три сторінки, то загальний обсяг вступу і висновку не повинен перевищувати однієї сторінки.
Кожну частину твору-роздуму потрібно починати з нового рядка.
Як підготуватися до написання твору-роздуму
1. Сформулюйте тезу, яка буде виражати вашу згоду або незгоду (антитезу) з положенням, яке потрібно довести.
2. Доберіть аргументи, які будуть доводити вашу тезу (антитезу). Для цього можна використати:
- особистий досвід; досвід інших людей (за їхніми розповідями);
- тексти з книжок, журналів, газет;
- довідкову літературу;
- радіо- та телепередачі;
- матеріали інтернету (але будьте обережні).
3. Аргументи мають бути переконливими (побудованими на логічності та послідовності їх мовленнєвої презентації), доречними, конкретними та різноманітними:
- факти з історії та життя відомих історичних осіб, які є частиною загального історичного досвіду людства і мають велике значення для переконання;
- приклади з художньої літератури збагачують розповідь, підсилюють авторську позицію і характеризують автора твору як вдумливого читача, обізнаного у світовій (або національній) літературі
4. Дайте назву вашому майбутньому твору (якщо вона вам не запропонована).
5. Складіть план твору.
6. Подумайте над мовленнєвими засобами, які потрібно використати, щоб
ваше висловлювання було послідовним, аргументованим, емоційним і
цікавим.
Висновок
Розмірковуючи про те, як правильно писати твір-роздум, не варто забувати про спосіб написання висновку. Тут повинні бути зроблені висновки та підбито підсумки роздумів.
Загальні рекомендації:
- Починайте висновок підсумовуючою фразою:
«Таким чином, автор дає зрозуміти читачам, що …», «Отже, завершуючи роздуми про …, ми приходимо до висновку», «Підводячи підсумок сказаному, хочеться ще раз нагадати про важливість проблеми …» та ін.
- Не варто ще раз перелічувати те, що розглядалося вище: висновок – це узагальнення, квінтесенція найціннішого, про що йдеться у творі. Використовуйте вступні слова «по-перше», «по-друге», «по-третє» для перерахування власних відкриттів в темі.
- Твір-роздум як жанр не передбачає остаточних висновків. Ви виступаєте в ролі дослідника, висуваючи гіпотезу і підбираючи до неї докази, але категоричність тут недоречна. Набагато краще виглядає висновок, в якому ви закликаєте читача до роздумів:
«Така особливість класичної літератури: теми, підняті письменниками, вічні. І хто може поручитися, що в критичній ситуації не стане шукати виправдання чужий жорстокості?»
Використовуючи матеріали для написання твору-роздуму на ст.43 підручника та самостійно дібрані, напишіть твір-роздум на морально-етичну тему "Без гідності людина не особистість".
5 листопада 2020 року
Тема уроку: Складносурядне речення.
Робота з зошитами.
Виконайте завдання за підручником у робочому зошиті:
Вправа 1 ст.53. Випишіть тільки складносурядні речення, підкресліть в них граматичні основи. 6 б.
Вправа 4 ст.53-54. Випишіть складносурядні речення. Побудуйте до них схеми за зразком. 4 б.
Зразок: Надворі вже холодно, а пляжники все одно не здаються.
[односкл., безособ.], а [двоскл.].
Сфотографуйте виконані завдання і надішліть приватним повідомленням мені у вайбер.
Домашнє завдання:
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на ст.52-53. Виконайте впр. "хатка" на ст.55.
Надсилати мені не потрібно, я зберу зошити і перевірю пізніше.
3 листопада 2020 року
Тема уроку: Сполучникові і безсполучникові складні речення.
Складними називаються речення, утворені з двох чи кількох простих, об’єднаних в одне ціле за змістом та інтонацією. Прості речення у складному зберігають свою будову, але втрачають смислову та інтонаційну завершеність, не можуть самостійно виступати одиницями спілкування. Складне речення становить єдине смислове та структурне ціле, що виступає однією одиницею спілкування.
Частини складного речення об’єднані в одне ціле за змістом і граматично; можуть поєднуватися інтонаційно або за допомоги сполучників чи сполучних слів.
Складні речення, що становлять поєднання трьох і більше частин із різнотипним синтаксичним зв’язком, мають назву складних синтаксичних конструкцій (ССК).
Якщо прості речення в складному рівноправні, незалежні одне від одною, то вони з’єднуються сурядним зв’язком. У цих реченнях від одного простого речення до другого не можна поставити питання, жодне з цих простих речень не є складником іншого. Такі складні речення називаються сурядними:
Пишнобарвними квітками рясно всіяні путі, і над вільними ланами грають сурми золоті (В. Сосюра).
Якщо одне просте речення в складному підпорядковується другому, пояснює чи доповнює його, то такі речення, з’єднуються підрядним зв’язком:
Слава народу (якому?), що йде у віках велетня сміливим кроком (М. Рильський). У складних реченнях з підрядним зв’язком від одного простого речення до другого можна поставити запитання.
Залежно від способу поєднання простих речень у складному розрізняють такі основні види складних речень: складні сполучникові речення та складні безсполучникові речення. У перших прості речення поєднані в одне ціле за допомогою сполучників, сполучних слів та інтонації, а в других основним засобом зв’язку виступає інтонація.
Як і прості речення, складні за метою висловлювання поділяються на розповідні, питальні та спонукальні.
Складні сполучникові речення поділяють на дві групи:
1) Складні речення із сурядними сполучниками (складносурядні речення). Ці складні речення утворюються з кількох рівноправних, незалежних одне від одного простих речень:
Можна розділити на сто частин яблуко, але не можна розділити Землю (І. Жиленко).
2) Складні речення з підрядними сполучниками і сполучними словами (складнопідрядні речення). У цих складних реченнях одне просте залежить від другого і поєднане з ним підрядним зв’язком:
Той, що занепав духом, уже не страждає (Д. Павличко).
Тому у складнопідрядних реченнях одна частина завжди визначається як головна (від неї ставиться питання), а інші — як залежні, підрядні (відповідають на поставлене питання).
Безсполучникові складні речення поділяються на речення з однорідними частинами, які співвідносяться зі складносурядними:
Настане літо, жовтий цвіт укриє липу до вершини (Я. Щоголів);
Речення з неоднорідними частинами, які співвідносяться зі складнопідрядними:
Махнула осінь у ліси — вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими фарбами (І. Франко).
Перегляньте відеопояснення матеріалу:
Виконайте завдання у зошитах:
У робочих зошитах запишіть:
Третє листопада
Класна робота
Вправа 1
(виконана вправа)
Вправа 2
(виконана вправа)
Вправа 3
(виконана вправа)
Вправа 4
(виконана вправа)
1. Настав теплий ранок, дихає свіжістю земля.
2. Кленовий листочок покружляв у повітрі й упав у калюжу.
3. У лісі сльозяться крихітні струмки, розквітає кожна квітка.
4. За селом починався гай, і вузенька стежка вела через нього.
5. За багато віків Київ пережив і побачив немало.
6. З року в рік Київ прикрашається новими будинками, парками, проспектами.
7. Злетіла пташка високо, а людина ходить тільки по землі.
Миттєво між хмарами з’явилося яскраве сонце. Сніг заграв різнобарвними кольорами.
Ще ранок дихає прох..лодою і від сну підводиться трава.
Ми раділи справжньому т..плу і сонцю які зм..нили все навкруги.
На м..рському бер..зі діти зб..рали різнокольорові камінці д..рослі спостерігали за ними.
Не/помита досі підлога, не/хтувати закони, не/узгоджене означення, не/треба забувати, не/тактовна поведінка, не/прочитана братом книжка, не/рівномірний розподіл, не/захищений від вітру сад, не/оковирні рухи.
Ключ. З третіх букв слів, які треба писати разом, має скластися назва матеріалу, з якого виготовляють одяг.
УВАГА! Виконані завдання класної роботи сфотографуйте і надішліть мені у Вайбер не пізніше 18.00 години 3 листопада 2020 р.
Домащнє завдання: (надсилати мені не потрібно, після карантину я зберу зошити і перевірю)
за підручником - ст.48-49, впр."хатка" - ст.51.
У робочому зошиті після класної роботи відступіть два рядочка і на третьому запишіть:
Четверте листопада
(або інша дата виконання домашньої роботи)
Домашня робота
Вправа на ст.51
(виконана вправа)
Немає коментарів:
Дописати коментар